SophieWiding

Min resa till min drömkarriär

Vilken dag

Tjena mittbena.

Idag har jag besökt fabriken och fått en genomgående introduktion i hur tissue processen går till.
Mycket bra för min undersökning.

Efter detta tog vi oss vidare till down town för att få i oss lite mat.  Innan dess tog vi en massage.

Sedan vidare för att ta en kaffe. Hela dagen fick jag komplimanger om hur vacker jag är och hur underbar jag är.  Ni som känner mig väl vet att jag har ytters svårt att ta emot komplimanger.  Men detta var inte det värsta som skedde.

Under kaffestunden säger Jessy helt plötsligt.  Att han kommer sakna mig och att jag borde stanna. Samt att han fråga om vi skulle gifta oss.  Kan säga att stämningen blev ganska stel därefter.  Då jag sa att jag inte hade planer på några giftermål inom närmsta framtiden. Då jag behövde tid för mig själv och min karriär.

Kinesiska kulturen är allt bra märklig ibland. Hoppas att han hjälper mig till båten imorgon så jag kan fly till Hong kong. Haha

Men det var ju kul så länge det vara och innan han blev in löve.

Hörs

Guangdong, Zhongshan

Ni hao everyone.

För tillfället är jag ute på nya äventyr i Kina.
Hälsar på ett pappersbruk i Guangdong provinsen, Zhongshan.
Här bor det "endast" 3,3 miljoner människor och staden klassas som liten i Kina.

Började med att jag tog snabb tåget från Shanghai klockan 8 imorse.
Kom fram till Guangzhou 7 timmar senare och fick göra ett byte för att ta mig till denna staden.
Fick ruscha till tåget, då tjejen i biljettkassan var förundrad över att se en utländsk person.
Så hon höll mig lite extra länge, men med nöd och näppe hann jag med tåget hit.

Väl framme stod Jessy (en man) för övrigt och väntade igert på att få ta emot mig.
Som alla andra var han väluppfostrad och tog min väska.
För inte ska väl jag behöva bära den.
Vidare till fabriken/företaget för att dricka te runt ett speciellt te bord med the big bosses.
Där satt vi i två timmar och drack svart te, som tydligen ska va en riktig fat burner.
Vilket kan vara bra för mig nu. haha
Chit chattade om himmel och jord, men även mycket om kinesisk kultur.

Sen vidare till hotellet som de hade bokat åt mig.
5- stjärning och väldigt fancy.
Vad händer, jo för att jag är gäst så betalar de hotellet åt mig.
En sak jag har lärt mig om kinesisk kultur, när de är "hostes" så betalar dem för allt.
Jag skäms emellanåt, men det är bara att acceptera då deras kultur är sådann.

Sedan vidare till middag med chefen och Jessy.
Kinesisk bankett stod på listan, vi drack vin och åt gott.
Chefen kallade mig tillslut "Sufei my freind".
Det betyder att jag har fått hans respekt och att han numera kan lita på mig.

Sedan drog jag och Jessy och drack kaffe.
Han frågade mycket om Sverige och vår kultur.
I utbyte fick jag veta om kinesisk kultur, som emellanåt kan vara lite märklig.

Imorgon ska jag besöka fabriken och få en visning av staden Zhongshan.
Önska mig lycka till.
Hoppas ni har det bra.

företaget igår

Weifang

Idag tog jag mitt pick och pack och drog till staden Weifang. Som också ligger i Shandong provinsen.
Självklart skulle la jag försöka att ta en lokal buss till tågstationen. Då jag har fått för mig att jag är elit på kinesiska. Frågade mig fram och hamnade på rätt buss, efter ett tag kom tjejen jag frågade fram till mig och sa att jag hade missat mitt stopp. Panikslagen hoppade jag av bussen, även hon. Som tur var, så var detta en bra tjej så hon sa "follow me" vi hoppade på bussen tillbaka hon följde mig till tågstationen och köpte även min biljett till Weifang. Xie xie my freind.

Väl framme i Weifang skulle jag besöka ett företag. Med en kontakt som jag endast pratat med i två dagar på wechat. De kom och hämtade upp mig på tågstationen. Vidare för att äta lunch tillsammans med deras arbetskamrater. Företaget visade sig då inte vara ett producerande företag utan ett trading företag som sålde pappersbruksmaskiner. Ägaren däremot hade jobbat inom pappersindustrin sen stenåldern. Han hade byggt upp Kinas största pappersbruk. Men på senare år valt att gå sin egen väg. Han rockade med andra ord. De bjöd på lunch, hans anställda var i min ålder. Han hade med sin assistent som kunde prata engelska då hans engelska var sisådär.

Sedan vidare till bruket, som förövrigt låg ute på vischan. Det var så himla mäktigt, har aldrig sett något liknande i mitt liv. Han berättade om hans synpunkter på industrin och även alla funktioner och hur processen gick till. Efter detta gick vi till den såkallade "office building" och drack te med massa viktiga personer. Där satt la jag och assisten och chit chattade. Då de andra inte kunde prata någon vidare engelska.

Efter besöket drog vi vidare till deras kontor, där de visade mig sina produkter. Vi satt även och pratade om himmel och jord. De frågade mig om jag hade möjlighet att stanna. Vilket jag inte hade då jag hade bokat ett hotell i Qingdao. Samt att mitt plan till Shanghai styr hemåt imorgon. Sagt och gjort bokade dem mig en tågbiljett. Sedan gick vi och åt middag, efter detta körde dem mig till tågstationen. Helt fantastiska människor. Det var med andra ord ett väldigt sorgligt farväl.

De fick mig att lova att komma tillbaka en helg, så att vi kunde sjunga KTV och ta några drinkar tillsammans. Detta var en självklarhet från min sida, då jag gärna ville träffa dem igen innan jag drar vidare till Sverige. Sedan var jag tvungen att skriva när jag var hemma så att de skulle veta att jag var i säkerhet.

Efter min resa med olika besök i Shandong, kan jag säga att människorna här är väldigt generösa och hjälpsamma. Jag har inte behövt betala för någonting, varken mat eller dryck, taxi resor etc. Ett bra exempel på detta är min kontakt i Qingdao, hon har ringt mig ca tio gånger idag. Bara för att få bekräftat att allt är okej och att jag är säkerhet. Samt att hon ringde mig nyss och sa att hon kände att jag inte skulle ta mig till flygplatsen ensam då det känns osäkert. Så hon kommer helt enkelt ta mig dit imorgon.

Med detta inlägget vill jag avlsuta
I Löve Kina
tja tja bloggen

Qingdao town

Kategori: Allmänt

Idag har jag turistat deluxe. Tog mig in till qingdao town. Då jag tydligen bor en bit utanför och drog igång. En väldigt fin stad som jag verkligen kan rekommendera att åka till. Gick runt och fotograferade lite. Plötsligt springer en kines ikapp mig och frågar om jag visste vad jag just hade fotograferat för skulptur på engelska. Jag som inte kan ett smack om kinesisk historia. Svarade nej men den var väldigt fin, haha. Sedan började han berätta om den och frågade vart jag skulle härnäst. Jag berättade mitt nästa mål, han frågade om han fick haka på mig. Självklart svarade jag och plötsligt hade jag en ny kompis.

Han berättade om stadens Historia och vi gick runt i några timmar.  Han jobbade i armen till sjöss och var också där på besök.  Pratade knackig engelska som alla andra men vi kunde ändå första varandra.  Så jag fick en freind och en guide på köpet.  Tydligen har qingdao varit styrt av tyskar. Så många byggnader är tyskt inspirerade.  Sedan skulle han åka tillbaka till sin bas och jag skulle in till centrala qingdao. Som en gentleman tog han mig dit med en taxi,  vilket lag nära där han bodde och vi tog farväl. Kan med andra ord pasta återigen att allt kan hända i Kina. I qingdao är alla väldigt hjälpsamma.  Vilket är guld värt.

Haha det jag skrev nu låter som värsta kärleks novellen.  Men det är det tyvärr inte då han inte var särskilt fager. Tror bara att han ville öva på sin engelska och kanske få en utländsk polare.

Efter detta kom Tina och hämtade mig för shopping och käk.

Min trip här i qingdao kommer inte sluta imorgon som planerat.  Då jag ska på besök till en annan fabrik i weifang.  Fick precis en ny kontakt som jobbar på Kinas sörsta papperstilkverkarna bolag Hengan. Så Shanghai, vi ses på torsdag.

Önska mig lycka till imorgon ska nämligen ta lokal buss dit. Så kommer företaget och hämtar upp mig på plats för besöket.

Ha de gott

Weekend in Qingdao

Ni hao kompisar.

Befinner mig för tillfället i qingdao. Tänkte berätta lite om vad som har hänt hittills.  Jag blev inbjuden hit för att gå på ett möte.  Tog flyget,  min kontakt bad mig ta bussen från flygplatsen. Dum som jag är satte jag mig på en lokal buss.  Hamnade såklart åt pipsvängen.  Väl framme efter flera timmar.  Drog vi ut och åt.

Dagen efter 07.30 exakt var det där att dra till pappersbruks partyt.  Det tog oss 2 h med buss dit då det låg i en annan stad i Shandong.  Väl framme väntades en ceremoni. När denna var slut skulle alla viktiga människor ta kort.  Då kom la ägaren fram till mig och drog upp mig på scenen för att va med.  Haha

Efter detta vankades bankett med många gambej och mycket god mat.  Tillsammans med statliga människor och lednings män. Fick hålla ett tal bland annat.  Helt sjuk upplevelse.

Efter det åkte vi och spanade på pappersbruket.  Sen vidare hem till qingdao.  Väl i qingdao mötte vi upp lisa som tog oss till henne där hon lagade mat.

Idag är jag trött men måste ut på stan och se vad det finns för produkter här.

Ska försöka besöka qingdao och sjön.  Men bot lite utanför för tillfället.  Haha

Har fått många bra kontakter.  Önska mig lycka till.