SophieWiding

Min resa till min drömkarriär

Det går bra nu

Kategori: Allmänt

Projektet börjar gå framåt och allt verkar släppa.
Det går bra nu som jag brukar uttala det.

Jag har skaffat mig lite guangxi (realtioner på kinesiska) via mina mejl som jag har skickat till olika pappersbruk.
Har fått lite besöks inbjudningar, vilket är kanon kul.
Idag hände något väldigt oväntat.
Ett företag jag har pratat med i en vecka hörde av sig och frågade om jag ville komma på deras meeting. De undrade om jag hade tid och möjlighet för detta. Denna är tillsammans med alla företag som de har och kunder som de sammarbetar med. Detta lät väldigt intressant och jag frågade genast när detta var. 3 januari klockan nio på kvällen svarade hon tillbaka, alltså på söndag. Pratade med min boss och han bestämde att jag skulle dit. När vi bekräftade mötet skrev hon, glöm inte klackarna för den tredje är det fest. Som jag alltid har sagt det vänder fort här i Kina, allt kan hända. Så nu ska jag alltså på ett papermill party, spänningen är olidlig.

Nu sitter jag här och har bokat hotell och flyg till Shandong provinsen. (Qingdao) För mitt första besök hos en potentiell framtida kund för företaget som jag har min intern på. Det handlar om att vara flexibel och hantera snabba puckar i denna branschen. För på lördag då drar jag dit. Hadee

Efter detta ska jag besöka ytterligare en fabrik i samma provins fast i en annan stad. (Weifeng) För att se hur de arbetar. Har dessutom fått kontakt med ett papperbruk i Guangdong provinsen och i Hubei provinsen som jag har fått möjlighet att boka in ett besök med. Det är alltså med spridda skurar jag kommer ha besök i Kina. Vilket underlättar för min marknadsundersökning i det stora hela.

Ska bli kul att komma ifrån datorn ett tag och få komma ut och prata med människor

Hoppas ni alla rockar in det nya året. Det kommer definitivt jag göra. På den näst högsta byggnaden här i Shanghai med free flow och bra damer. Det kan inte bli bättre än såhär.

Vi hörs

Bilder från Jinhua Baymen

Kategori: Allmänt

Här kommer lite bilder på vad som hänt i Jinhua innan vi flyttade till Shanghai.
Som plåster på såren, för jag är så kass på att blogga

Bolt

Kategori: Allmänt

Idag fick jag förståelse för varför man övade och utövade 60m i skolan. Jo jag antar att det är för stunder som idag. Stunder när man i panik ser att det är tre personer kvar att gå på bussen. Som för övrigt går till kontoret en gång i halvtimmen, samt inte har en tidtabell. Då får man ta en 60m rusch från tunnelbanan till bussen. Kände mig som Bolt, Var så sjukt snabb. Övning ger färdighet. På fristad skolan övade vi en hel del på 60m, vilket bevisades idag.

Väl framme vid bussen, insåg jag att ruschen utövades helt i onödan. En pansionär skulle på. Svenska pensionärer kan vara ganska slöa enligt min smak. Men kineser över lag, kan vara de segaste i världen. Där stod jag o flåsade som en flodhäst. Men man får se det positivt fick ju lite morgon träning, och han gjorde så jag hann med den. Med ganska mycket tid vill jag påpeka. Väl på bussen fick jag tummen upp av busschaffisen och ett litet lätt skratt. Då han såg min irritation på pensionären i blicken. Ville bara tacka den kinesiska pensionären som höll bussen åt mig imorse med detta inlägg.

Ännu en dag på kontoret är gjord. Man lär sig mycket nyttiga saker här i Kina. Nu ska jag sova.

Tack för mig hej

Love

Julafton ala Kina stile

Ni hao everybody.

Tänkte berätta lite om min julafton i Kina.  Företaget hade bestämt att vi skulle vara lediga idag.  Så jag fick snällt ta mig till jobbet och jobba på självaste julafton. Varje dag när jag åker till jobbet är det rush hour. Jag tror inte ni förstår hur jäkla många människor det är här. Och alla ska med tunnelbanan på morgonen.  Jag och min jobbarkompis brukar uttrycka det som en warzone. Om du ska överleva måste du kämpa. Haha
Det går bra nu!

Jag beslutade mig för att jobba över lunchen så att jag kunde gå hem tidigare. Väl hemma hade min rookie lagat världens julmiddag. Svensk dessutom,  dog av glädje. Hon kommer göra en man lycklig en dag.  Husmodern själv. Vi samlades fem stycken kollade kalle anka och drack glögg och åt julgodis.  Sen var det matdax har aldrig vart så lycklig över att se ett julbord. Efter det hängde vi,  körde julklapps spel och hade det allmänt mys. Efter det blev det klubb ala kinesisk stile.  Har aldrig sett människor som kollar så mycket. Tog en funderare över om det ens har en tv hemma.  Så mycket som de glodde.

Idag har jag bara chillat.  Har lite hemlängtan till pappas fabulösa kalkon middag.  Men jag får helt enkelt överleva utan den i år. Nu ska jag beställa hamburgare istället.

God Jul kompisar och ha kul.
Tja tja bloggen /smelle

Sverige på besök

Hello.
Är så dålig på att uppdatera.  Har haft fullt upp i två veckor med besök från Sverige.

Min mamma och min allra bästa vän var här.  Har vart många besök på Skybars och ett besök till Peking.

Nu har dom åkt och jag saknar dem redan.  Efter de hade åkt så började jobbet igen.  Då att börja fokusera.

Har kommer lite bilder från veckan som plåster på såren.

En vecka avklarad

Kategori: Allmänt

En vecka av intensivt arbete är  avklarat..
Veckan har varit mycket givande men väldigt lång.
Åker hemifrån vid 7.30 varje dag är hemma tidigast 19.00.

Att gå från baymen till detta är ganska sjukt.
Men har varit kul att få arbeta i en kinesisk ändå.  Framförallt sjukt intressant.

Igår var det aw på handelsbanken,  och efter det tog vi en promenad längst The bund.
Mer om veckan kommer sen.  Nu ska vi på ladies night sen får vi se vart det bär.

Man kan inte annat än att älska Shanghai.

Helgen

Kategori: Allmänt

Fredagen slutade med vev på nattklubben m1nt. Där vankades maskerad för hela slanten då det var black Friday.

På nattklubben hittade vi sharktanks. Min första tanken var om fylla och hajar var en bra kombo eller ej.

Den karamellen kan man ju suga på.

Första dagen på Kina kontoret

Kategori: Allmänt

Började i katastrof. Duktig som jag trodde att jag var hitta själv till kontoret. Fann vägen till slutstationen på metron.
Tänkte därefter ta en härlig promenad och skrev in adressen på gpsen.
Min kinesiska gps att tillägga.
 Började gå, gick i en timme hamnade i en återvändsgränd. Insåg att jag var helt fel och mejlade en säljare efter adressen. Tro Pelle att jag hade fått fel adress. Kontoret låg en timme åt andra hållet.

Trött på livet hoppade jag in i en taxi, vidare till kontoret. Sådär prisvärt, men vad gör man inte i den situationen?

Väl framme möttes jag av min kollega som frågade vart jag hade varit på knackig engelska. Försökte förklara utan framgång. Efter det började vi prata om himmel och jord. Visade sig att vi var ensamma på kontoret då de andra är ute på säljresa.

När vi väl slutade nämnde jag att jag skulle till Beijing veckan efter. Helt plötsligt skulle hon ta med mig till pudong, shoppa vinterjacka, visa pudong och var hon bodde. Efter det bjuda på middag. Så nu är jag hemma 22.00 efter en heldag på kontoret.

Väldigt sköj men är helt slut, dagen börjar kl 09.00 imorgon. På torsdag bjöd hon även med mig till Handelsbankens aw, där det bjuds på glögg och tilltugg.
Dax och skapa nya kontakter.

Kul att dagen började i katastrof men slutade väl.
Hoppas ni har det bra hemma.